A Koncepció
A MementoPark
- Idegenforgalmi célállomás
- Művészeti akcióterület
- Oktatási központ:A XX. század című vizsgatétel katartikus atmoszférájú helyszíne
A Memento Park nem a kommunizmusról szól, hanem a kommunizmus bukásáról.
A MementoPark két részből áll:
1. Az „Egy mondat a zsarnokságról” Park, közismert nevén a Szoborpark
Nem gúny – Memento.
- A Kulisszafal – amely mögött nincs épület, nincs semmi
- a Végfal – amely egyszer s mindenkorra kimondja: Nincs tovább
- és köztük az Út – amely nem vezet sehová
2. A trapéz alakú, atmoszférikus Tanú tér (Sosemvolt város Sosemvolt tere), és annak épületegyüttese, amely egyben a Szoborpark építészeti és tartalmi koncepciójának szerves folytatása, a gondolatmenet befejezése.
A trapéz hosszanti talpa:
Az „Egy mondat a zsarnokságról” Szoborpark fõhomlokzata, közepén a vers (Illyés Gyula: Egy mondat a zsarnokságról). A park ugyanebben a gondolatkörben fogalmazódott – a szobrok közt ugyanaz a csönd dübörög, ami a versben van. A fájdalom, a gyász, a tehetetlenség, a szégyen, a döbbenet, a düh és a dac.
A trapéz két oldala:
A térfal két épülete a komplex funkció tartalmi és kiszolgáló egységei:
- Művészeti központ: tematikus kiállítások, konferenciák, filmklubok, színpadi előadások, koncertek helyszíne
- Turisztikai központ
- Oktatási központ: kihelyezett történelemórák helyszíne
Homlokzati karakterük összehangolt a Park „birodalmi” architektúrájával, léptékük megteremti az eredeti tervezői koncepció térhatását. Hangsúlyozzák és ellenpontozzák a kapuzati kulisszafal brutális monumentalitását. A két épületben idegenforgalmi-művészeti-oktatási miniközpont (mozi, művészeti bolt, elõadóterem, pódiumszínpad, kiállítóterem, idegenforgalmi szolgáltatások, vendéglátás, stb.)
A trapéz rövidebb talpa:
A Szoborpark homlokzatával szemben, eredeti nagyságban a Sztálin-szobor pontos tömegarányokkal megidézett építészeti mementója, posztamense, s rajta a Csizma. Csak a csizma!
Egy tér – tengelyében az „Egy mondat a zsarnokságról” és a Csizma – amely az 1956-os forradalom, a Diktatúra elleni szabadságharc csorbítatlan mítoszát őrzi;
Egy tér – amely azáltal, hogy létrejött, hogy létrejöhetett, az 1989-90-es rendszerváltás, a Diktatúrát leváltó Demokrácia emlékhelye;
Egy tér – amely a kelet-közép európai sorsforduló magyarországi jelképrendszerével, a világ bármely pontján érthető történetet mesél: diktatúráról, demokráciáról…
…hiszen a Tanú tér:
az 1956-os budapesti Széna tér, az 1968-as prágai Vencel tér, az 1981-es varsói Palota tér, az 1989-es temesvári Opera tér, a berlini Potsdamer tér, a szófiai Nemzetgyűlés tere.
Eleőd Ákos
I. díjas pályázata nyomán